Wymiana opon związana z nastaniem zimy, a następnie jej końcem to niewątpliwie zniechęcający obowiązek dla wielu kierowców. Niestety jest on jednak konieczny, a podstawową kwestią, która determinuje te działania jest bezpieczeństwo na drodze.
Wymiana opon dokonywana jest dwa razy do roku i zazwyczaj wiąże się z dużym wysiłkiem, jeśli ktoś podjął się samodzielnego wykonania tego zadania, lub z długimi kolejkami, jeśli pracę zleca się do warsztatu. Odległe terminy i kolejki zazwyczaj wynikają z tego, że kierowcy bardzo zwlekają z wykonaniem tego uciążliwego obowiązku. Często się zdarza, że decyzję o zmianie opon podejmują z nastaniem pierwszego śniegu. Kiedy zatem zmieniać opony i dlaczego?
Zmiana opon jest konieczna głównie dlatego, że gumy, z których wykonane są bieżniki letni i zimowy mają zupełnie inne właściwości, w odmienny sposób reagujące na temperaturę i styczność z podłożem. Niestety opony letnie w niższej temperaturze mają zdecydowanie gorszą przyczepność z podłożem, co może stanowić zagrożenie na drodze, zwłaszcza biorąc pod uwagę powstawanie śliskiej powierzchni w mroźne dni.
Zwykle bywa tak, że jedne opony są bardziej zniszczone, inne mniej. Dlatego z ich zmianą często pojawia się pytanie, jak założyć opony, a dokładnie jakie na którą oś. Często pojawiają się głosy, że opony w lepszym stanie powinno zakładać się na tylną oś, aby zapewnić jak najlepszą przyczepność, która uchroni przed poślizgiem. Pamiętać jednak należy, aby bardzo zniszczone opony wymieniać jednak na nowe, ponieważ tylko w ten sposób bezpieczeństwo zostanie zachowane.
Pojawia się więc konieczność co sezonowej kontroli stanu bieżnika. W wielu oponach jest zamieszczony wskaźnik zużycia bieżnika, który jest niczym innym jak zagłębionym w nim paskiem gumy. Przy niezużytym bieżniku wskaźnika nie widać, natomiast w przypadku nieprzydatności opony, pasek gumy jest widoczny. Zużycie bieżnika powoduje zmniejszenie przyczepności na drodze, a to z kolei powoduje zagrożenie.
Koła odkręcone od samochodu nie tylko powinny być sprawdzane pod katem przydatności, ale obowiązkowo wyczyszczone, zanim zostaną schowane. Zwłaszcza w oponach zimowych zalega wiele zanieczyszczeń, które powodują niszczenie gumy. Odkręconych kół nie wolno przechowywać w pomieszczeniu wilgotnym, ponieważ takie warunki mogą uszkodzić gumę. Podobnie działa na nią światło, dlatego koniecznie muszą być pozostawione w zaciemnionym miejscu.
Wielu kierowców uważa, że sezonowa zmiana opon jest uciążliwym zajęciem, ale trzeba podkreślić, że koniecznym dla zachowania bezpieczeństwa na drodze.