Cylinderki hamulcowe znajdują się w samochodach wyposażonych w bębny hamulcowe. Ich wymiana nie należy do zbyt skomplikowanych, dlatego warto dokonać tego samemu, by obniżyć koszty związane z wymianą podzespołu.
Bębny hamulcowe to już przeżytek. Są jedynie montowane nadal na tylnej osi w tanich, kompaktowych samochodach. Uszkodzenia cylinderków hamulcowych powstają zwykle wskutek eksploatacji auta lub podczas nieprawidłowego montażu szczęk hamulcowych. W przypadku uszkodzenia cylinderka hamulcowego może także dojść do nieprzewidzianych usterek elementów znajdujących się w okolicy cylinderka, np. linka z samoregulacją.
Jak samemu wymienić cylinderki?
Pierwszą kwestią jest zakup cylinderka do odpowiedniego modelu samochodu. Specjaliści radzą, by zastanowić się nad zakupem cylinderka renomowanej marki. Dobrą ofertę znajdziecie na stronie dystrybutora większości znanych producentów elementów układu hamulcowego http://www.nowe-hamulce.pl/cylinderek,hamulcowy,kola/k,100028/.
Pracę rozpoczynamy oczywiście od demontażu. Należy unieść samochód oraz zdjąć koła. Następnie podważamy dekielek zabezpieczający śrubę, która podtrzymuje cały bęben, po czym wykręcamy nakrętki i zdejmujemy bęben. Układ trzeba potraktować z należytą troską, by nie uszkodzić chociażby szczęk hamulcowych.
Po prawidłowym zdjęciu bębna należy umyć wszystko z rozlanego płynu hamulcowego. Szkody w postaci zalania wnętrza układu płynem hamulcowym są bowiem bardzo częstą przyczyną usterek cylinderków hamulcowych. Po dokładnym wyczyszczeniu układu można wszystko rozebrać. Zdejmujemy szczęki – trzeba zdemontować zabezpieczenie obracając je pod kątem prostym. Następnie należy odkręcić przewody hamulcowe – znajdują się one z tyłu bębna.
Po tych wszystkich czynnościach można wyjąć uszkodzony cylinderek i zamontować nowy. Należy go dobrze przykręcić, a następnie można już dokręcić przewód hamulcowy, założyć szczęki – choć warto zwrócić przy okazji uwagę, czy one także nie nadają się do wymiany. Po założeniu szczęk hamulcowych należy pamiętać o ich odpowiednim zabezpieczeniu oraz o montażu sprężyn, a także przede wszystkim o odpowiednim ustawieniu samoregulatora.
Zanim założymy bęben hamulcowy, należy upewnić się, czy montaż został wykonany prawidłowo – złe ustawienie może spowodować uszkodzenie cylinderka i wyciek płynu hamulcowego. Jeśli wszystko zostało wykonane poprawnie, można wówczas założyć bęben hamulcowy. Zanim założymy koła, należy jeszcze odpowietrzyć układ.