Zawieszenie samochodu to układ, którego głównym zadaniem jest utrzymanie nadwozia w określonej wysokości nad jezdnią i przenoszenie sił powstających w czasie pokonywania nierówności, zakrętów czy podczas hamowania. Układ zapewnia także odpowiedni komfort poprzez ograniczenie wstrząsów powstałych w wyniku nierówności napotykanych na drodze.
Układ zawieszenia to zespół sztywnych i sprężystych elementów łączących koła pojazdu z nadwoziem. W przypadku samochodów osobowych na przedniej osi stosuje się zwykle zawieszenia niezależne, a na tylnej niezależne lub na belce skrętnej. Zróżnicowanie konstrukcji zawieszeń przedniej i tylnej osi wynikło z konieczności realizacji dodatkowej funkcji, jaką jest skręcanie kół przednich, co wymusiło na konstruktorach konieczność zabudowania układu zwrotniczego umożliwiającego obrót przednich kół. Najczęściej spotykane obecnie rozwiązania to układ dwóch wahaczy poprzecznych, kolumna typu McPherson lub układ wielowahaczowy.
Najstarszym, nadal stosowanym obecnie typem niezależnego zawieszenia przedniego jest układ dwóch wahaczy poprzecznych. Wahacze te pełnią funkcję nośną, a obok nich jest zamontowany amortyzator. Rolę podzespołów sprężystych pełnią zazwyczaj sprężyny śrubowe. Obecnie ten typ zawieszenia jest mało popularny, jednak są producenci np. Honda, którzy nadal stosują go z powodzeniem nawet w swoich najnowszych konstrukcjach.
Kolumna McPherson to rozwiązanie znacznie bliższe naszym czasom i zasługuje na szczególną uwagę z racji tego, że w znacznym stopniu zdominowało zawieszenia przednie współczesnych samochodów osobowych. W samochodach klas niższych jest praktycznie jedynym stosowanym rozwiązaniem. Taka konstrukcja pozwoliła w znacznym stopniu uprościć zawieszenie dzięki połączeniu w jednym zespole funkcji elementu amortyzacyjnego, nośnego i zwrotniczego. Takie zawieszenie zajmuje także stosunkowo niewiele miejsca, co jest bardzo istotne w przypadku poprzecznego ustawienia układu napędowego. Zasadniczym elementem kolumny McPherson jest amortyzator z nałożoną na niego sprężyną śrubową. Górne mocowanie, tj. łożysko amortyzatora umożliwia obrót kolumny wokół osi, a co za tym idzie skręcanie kół.
Zawieszenie wielowahaczowe to obecnie z pewnością najdoskonalsze rozwiązanie stosowane na osi przedniej. Protoplastą zawieszenia wielowahaczowego były zawieszenia wywodzące się ze sportu samochodowego. Układ taki jest polecany ze względu na prostopadłe położenie koła do nawierzchni drogi niemal w każdych warunkach pogodowych – nawet w czasie szybkiego pokonywania zakrętów.
Ilość stosowanych w układzie zawieszenia rozwiązań jest bardzo duża. Odpowiednia konstrukcja zawieszenia i zastosowanie do jego budowy wysokiej jakości komponentów zapewniają zarówno wysoki poziom bezpieczeństwa, jak i odpowiedni komfort podróżowania. W przypadku wymiany podzespołów układu zawieszenia, części znanych, renomowanych producentów można znaleźć na http://www.autoamortyzatory.pl/amortyzatory/k,100121/ – stronie dystrybutora, gdzie szeroka gama produktów zadowoli nawet najbardziej wymagających klientów.