Turbosprężarka
Turbosprężarka to nic innego, jak maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Kiedyś kojarzyły się tylko ze sportowymi samochodami i to tymi z wyższej półki, a teraz są stosowane coraz powszechniej. Potoczne nazwy to turbo, turbina, ślimak, czy nawet wiadro. Wiele kierowców zapomina jednak, że takie mocniejsze silniki wymagają więcej opieki. Stąd sporo awarii.
Jak działa?
Turbosprężarka zbudowana jest z dwóch części- z turbiny i sprężarki, spojone jednym wałem. Wirnik turbiny napędzany jest gazami wylotowymi, a sprężarki znajduje się na tym samym wale, więc także zostaje wprawiony w ruch przez co spręża powietrze, które trafia do układu dolotowego. Dzięki temu silnik pracuje wydajniej. Uzyskiwana moc zależy od wielkości dawki paliwa spalonej w określonym czasie, a by spalanie było efektywniejsze należy doprowadzić odpowiednią ilość tlenu. Wiele na ten temat i inne można przeczytać na różnych stronach z częściami, czy blogach, a za przykład można tutaj podać moto-centrum.pl
W samochodach posiadających turbosprężarki montowany jest intercooler, zwany również chłodnicą powietrza. Jego zadaniem jest chłodzenie powietrza sprężonego, zanim dostanie się do jednostki napędowej. Przez to jest właśnie większa moc i sprawność silnika.
W jakich samochodach?
Jak już zostało wspomniane, kiedyś turbosprężarki montowane były głównie w samochodach sportowych. To się zmieniło i to rozwiązane stosowane jest także w innych typach samochodów. Jednak tutaj trzeba zaznaczyć, że o ile w przypadku sportowych aut, tam za zadanie miały poprawę osiągów bez konieczności zwiększenia masy pojazdu. Natomiast w samochodach bardziej rodzinnych stosuje je się głównie ze względów ekonomicznych i ekologicznych. Dzięki turbosprężarce maleje zużycie paliwa.
Jak dbać?
Istnieje wiele porad, jak odpowiednio dbać o silniki wyposażone w turbosprężarki. Można wymienić kilka, a wśród nich na pewno jest to, aby używać oleje wysokiej jakości, regularnie zmieniać filtr powietrza, co jakiś czas sprawdzać poziom i stan oleju silnikowego, gdyż od jego kondycji i jakości zależy niezawodność i brak awarii pracy turbosprężarki oraz unikać nagłego gaszenia silnika rozpędzonego do wysokich obrotów.