Zima dla kierowców i ich pojazdów to czas poważnego testu, podczas którego będą mogli wykazać się umiejętnościami nabytymi podczas swojej kariery za kierownicą. Szybko zmieniające się warunki pogodowe, duże wahania temperatur, wysoka wilgotność, sól na drodze czy po prostu oblodzone nawierzchnie oraz jazda głównie podczas opadów…
Każdy kierowca miał do czynienia z mroźnym porankiem oraz wielokrotnymi próbami uruchomienia silnika. Często bywało tak, że te próby kończyły się porażkami. Żeby uniknąć tego typu niespodzianek, przedstawiamy kilka wskazówek:
- Przed okresem zimowym warto odwiedzić sprawdzonego mechanika lub autoryzowany serwis;
- Zmiana opon na zimowe to sprawa, która nie podlega najmniejszym dyskusjom. Należy pamiętać, że już w przypadku spadku temperatury poniżej 7 stopni Celsjusza wydajność opon letnich drastycznie spada i nie zagwarantują odpowiedniego bezpieczeństwa oraz właściwości jezdnych;
- Sprawdzenie zawieszenia, hamulców i płynów eksploatacyjnych jest równie istotną rzeczą. Zbadanie stanu sprawności zawieszenia a dokładnie amortyzatorów jest rzeczą na tyle ważną, że niesprawne amortyzatory mogą spowodować wydłużenie się drogi hamowania przy prędkości 50km/h nawet o dwa metry. Co więcej istnieje prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg przy stosunkowo niskiej prędkości. Sprawny układ hamulcowy w zimie to rzecz bardzo ważna, z tego względu, że podczas tej zimnej pory roku używa się go częściej. Dlatego warto sprawdzić stan klocków oraz tarcz hamulcowych jak i płynu hamulcowego;
- Przed nadejściem mrozów konieczne jest sprawdzenie płynu chłodniczego i do spryskiwaczy, ewentualnie w razie konieczności wymiana ich na zimowe. Ten pierwszy podczas pory letniej często zamieniany jest na zwykłą wodę. Niestety fizyka lubi płatać figle i w zimie zamarznięta woda zwiększa swoją objętość, co może doprowadzić do rozsadzenia przewodów chłodniczych a nawet samej chłodnicy. Letni płyn do spryskiwaczy również jest podatny na zamarznięcia, co bardzo często objawia się popękanymi wężykami do spryskiwaczy. Ponadto zimowy płyn do spryskiwaczy posiada lepsze właściwości czyszczące, co w zimie jest na wagę złota;
- Oświetlenie przede wszystkim, ponieważ w Polsce wraz z nadejściem zimy skraca się długość dnia, przez co większość osób wracając z pracy podróżuje właściwie po ciemku. Sprawność lamp samochodu wpływa nie tyle na oświetlenie drogi, ale też na bezpieczeństwo, z tego względu, że inni mogą nas zobaczyć. Podczas poważnych śnieżyc każdy doceni sprawne oświetlenie;
- Zaleca się, by w samochodzie mieć przygotowaną szmatkę bądź chusteczki na wypadek wystąpienia konieczności przeczyszczenia przednich i tylnych lamp. Polska zima ma to do siebie, że na drodze znajdują się różnego rodzaju brudy, które chcąc nie chcąc osadzają się na samochodzie. Za dnia jeszcze nie jest to uciążliwe, natomiast w nocy zabrudzone reflektory mogą spowodować ograniczenie widoczności nawet do mniej niż 10m.
Kierowco, pamiętaj o tym, że w zimie, nieważne jak dobrych opon użyjesz, nigdy nie będziesz miał tak dobrej przyczepności jak w lecie nawet na średniej jakości oponach. Nie trudno o poślizg a co gorsza wypadek. Ta pora roku jest zdradliwa, dlatego unikaj niemiłych incydentów, dbając o swój pojazd oraz zdejmij nogę z gazu.