Wymiana i uzupełnianie oleju silnikowego zalicza się do podstawowych elementów eksploatacyjnych samochodu. Dobór odpowiedniego oleju może uratować nas przez unieruchomieniem naszego samochodu zimą, ale również upłynnić jazdę w korku, gdy silnik auta jest rozgrzany do czerwoności.
Na rynku motoryzacyjnym pojawia się coraz większa ilość olejów samochodowych. Jest to główny powód, który sprawia, że dobór odpowiedniego preparatu nie jest tak łatwy, jak mogłoby się wydawać. Oleje silnikowe możemy podzielić na dwie grupy ze względu na ich klasy. API to klasa amerykańska, zaś ACEA jest europejskim odpowiednikiem. Drugą ważną informacją są wymagania lepkościowe związane z warunkami, w jakimi dany olej będzie użytkowany. Można więc łatwo zauważyć, że oleje o różnej lepkości będą różnić się także pozostałymi parametrami.
W środkowoeuropejskiej strefie klimatycznej minimum lepkości jest w stanie zapewnić olej o wskazaniu 15W/40. Mechanicy zalecają stosowanie oleju 5W/40, który pomimo wyższej ceny jest w stanie uratować nas przed niekomfortowymi sytuacjami na drodze oraz poza nią. Olej silnikowy ma inne właściwości w zależności od pory roku. Przy niskich temperaturach droższy odpowiednik nie zwiększa swojej objętości tak bardzo, jak olej 15W/40, dzięki czemu na bieżąco dostaje się do kluczowych elementów silnika nawet podczas wysokiego mrozu. Stosowanie preparatu o właściwościach 5W/40 drastycznie zmniejszy szanse na unieruchomienie silnika naszego pojazdu zimą.
Kiedy powinniśmy wymienić olej silnikowy? Ta klasyfikacja zależy od samochodu jakim jeździmy, jednak przeważnie powinniśmy się zdecydować na ten zabieg co roku lub po przejechaniu 15 tys. kilometrów. Są to minima narzucone przed producentów pojazdów, jednak mechanicy zalecają wymieniać olej silnikowy częściej, gdyż przedłuża to żywotność wszystkich ruchomych elementów silnika. Skontrolowanie ilości oleju silnikowego należy do prostych czynności. Przy obudowie silnika znajduje się charakterystyczny bagnet, który służy do sprawdzania ilości oleju. W celu dokonania pomiaru należy go wyciągnąć, wyczyścić, włożyć i odczytać pomiar. Jeżeli poziom oleju znajduje się pomiędzy znacznikami „min” i „max” to wszystko jest w porządku. Za niski poziom oleju silnikowego może doprowadzić do zatarcia silnika, a zbyt wysoka ilość może spowodować kłopoty w rozruchu pojazdu. Koszt oleju silnikowego w zależności od producenta i specyfikacji waha się w granicach od 20 do 70 złotych. Przy każdej wymianie oleju warto zaopatrzyć się w nowy filtr oleju, którego cena nie powinna przekroczyć 50 złotych.