Nadeszła zima, teraz pozostaje tylko czekać na opady śniegu. Część z kierowców zdecydowała się na zmianę opon na zimowe. Ci którzy jeszcze z tym zwlekają powinni zdecydowanie się pośpieszyć.
Opony całoroczne
Charakteryzują się tym, że zachowują w miarę rozsądny zakres osiągów podczas jak największej ilości zmian warunków atmosferycznych. Dlatego, opona całoroczna nigdy nie będzie tak dobra w zimie, jak opona zimowa a latem, tak dobra, jak opona letnia. Najzwyczajniej w świecie niemożliwą rzeczą jest wyprodukowanie gumy, która zachowa idealne warunki jezdne przy temperaturze -15 stopni Celsjusza oraz 25 stopni Celsjusza. Czyli opony całoroczne to bzdura? Otóż nie. Takiego rodzaju ogumienie bardzo dobrze sprawdza się przy niewielkich samochodach podczas poruszania się po mieście, gdzie do pokonuje się niewielkie dystanse. Pamiętaj, jeżeli zdecydujesz się na opony całoroczne, zachowaj szczególną ostrożność na ośnieżonych i oblodzonych powierzchniach.
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Należy pamiętać o tym, że powierzchnia styku czterech opon z nawierzchnią równa jest kartce formatu A4. To, jak zachowuje się opona podczas jazdy zależy od charakterystyki nawierzchni, ogumienia oraz warunków atmosferycznych. Opona letnia gwałtownie traci na swoich wartościach jezdnych już w temperaturze 7 stopni Celsjusza, co ma istotny wpływ na bezpieczeństwo kierują kierujących pojazdem jak i pasażerów. Tym samym, jeżeli temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza, zaleca się, by dokonać wymiany opon na zimowe.
Dlaczego warto zakładać opony zimowe?
Dwa kardynalne zadania opon zimowych to odprowadzanie wody w temperaturach ujemnych oraz zachowywanie możliwie jak największej przyczepności na nawierzchniach śliskich i oblodzonych, dzięki specyficznej budowie bieżnika. Budowa bieżnika opon zimowych charakteryzuje się tym, że jest on bardziej ponacinany oraz posiada więcej lamelek. Im więcej nacięć na oponie, tym guma jest bardziej elastyczna i podatna na odkształcanie się, co w warunkach zimowych zapewnia oponie odpowiednie osiągi. Skład mieszanki opon zimowych w stosunku do letnich wzbogacony jest w znacznie większą ilość krzemionki, dzięki czemu podczas niskich temperatur „zimówka” nie stwardnieje. W zimie, opona miękka zapewnia większe bezpieczeństwo i trakcję, natomiast opona twarda oferuje jedynie niekontrolowane poślizgi.