E-Warsztaty – społeczność warsztatowa

Czy instalacja gazowa jest szkodliwa dla silnika?

Polska jest europejskim liderem w ilości samochodów korzystających z instalacji gazowych. Kierowcy wielokrotnie narzekają, że instalacje LPG potrafiły negatywnie wpłynąć na stan silnika. Czy jest możliwe, aby instalacja gazowa uszkodziła silnik spalinowy?

Okazuje się, że dobrze zamontowana i sprawdzona instalacja gazowa nie może uszkodzić silnika. Niestety w Polsce wciąż instalacje gazowe nie są ograniczone poprzez tzw. Polskie Normy. Oznacza to, że mieszanka propan-butan może zostać użyta w dowolnych proporcjach, w zależności od dystrybutora stacji. W tej mieszance butan niekiedy stanowi pewnego rodzaju „zapełniacz”. Daje się go więcej, gdyż jest tańszy. Nieodpowiednie proporcje spowodują, że otrzymana mieszanka nie będzie miała odpowiedniej skuteczności. Jak unikać tankowania niewłaściwego gazu? Przede wszystkim powinniśmy korzystać z usług sprawdzonych stacji benzynowych. Na mało znanych stacjach, o gazie niewiadomego pochodzenia mamy nikłe szanse na skuteczną reklamację. Duże koncerny w zdecydowanej większości przypadków oferują prawidłowe mieszanki gazu, przez co nie powinniśmy mieć problemów.

Problemy możemy mieć za to z nieprawidłowo zamontowaną instalacją LPG. Pamiętajmy, że instalacje gazowe różnią się od siebie. W zależności od modelu samochodu, roku produkcji oraz mocy silnika będziemy potrzebować różnych instalacji. Założenie niepasującej instalacji gazowej może nieść za sobą szereg problemów. Powszechnie wiadomo, że gaz jest całkiem innym paliwem od oleju napędowego oraz benzyny. Przede wszystkim jest paliwem suchym co oznacza, że jest inaczej spalany i potrzebuje do tego wyższej temperatury. Niewłaściwa mieszanka propan-butan może doprowadzić do przegrzania głowicy silnika, wypalenia grzybków zaworowych, a niekiedy nawet tłoków itp.

Gaz LPG wciąż tworzy realną alternatywę dla paliw ciekłych. Od wielu lat słyszy się o gazie ziemnym CNG, ale koszty instalacji i zakupu poszczególnych butli, ich waga (tańsze wykonane są z żeliwa, dużo droższe z włókien węglowych) w połączeniu z niewielką ilością stacji CNG (zaledwie kilkadziesiąt) sprawia, że używany jest głównie w pojazdach komunikacji miejskiej oraz autach pokazowych.