Zmiana opon
Wymiana opon związana z nastaniem zimy, a następnie jej końcem to niewątpliwie zniechęcający obowiązek dla wielu kierowców. Niestety jest on jednak konieczny, a podstawową kwestią, która determinuje te działania jest bezpieczeństwo na drodze.
Wymiana opon dokonywana jest dwa razy do roku i zazwyczaj wiąże się z dużym wysiłkiem, jeśli ktoś podjął się samodzielnego wykonania tego zadania, lub z długimi kolejkami, jeśli pracę zleca się do warsztatu. Odległe terminy i kolejki zazwyczaj wynikają z tego, że kierowcy bardzo zwlekają z wykonaniem tego uciążliwego obowiązku. Często się zdarza, że decyzję o zmianie opon podejmują z nastaniem pierwszego śniegu. Kiedy zatem zmieniać opony i dlaczego?
Zmiana opon jest konieczna głównie dlatego, że gumy, z których wykonane są bieżniki letni i zimowy mają zupełnie inne właściwości, w odmienny sposób reagujące na temperaturę i styczność z podłożem. Niestety opony letnie w niższej temperaturze mają zdecydowanie gorszą przyczepność z podłożem, co może stanowić zagrożenie na drodze, zwłaszcza biorąc pod uwagę powstawanie śliskiej powierzchni w mroźne dni.
Zwykle bywa tak, że jedne opony są bardziej zniszczone, inne mniej. Dlatego z ich zmianą często pojawia się pytanie, jak założyć opony, a dokładnie jakie na którą oś. Często pojawiają się głosy, że opony w lepszym stanie powinno zakładać się na tylną oś, aby zapewnić jak najlepszą przyczepność, która uchroni przed poślizgiem. Pamiętać jednak należy, aby bardzo zniszczone opony wymieniać jednak na nowe, ponieważ tylko w ten sposób bezpieczeństwo zostanie zachowane.
Pojawia się więc konieczność co sezonowej kontroli stanu bieżnika. W wielu oponach jest zamieszczony wskaźnik zużycia bieżnika, który jest niczym innym jak zagłębionym w nim paskiem gumy. Przy niezużytym bieżniku wskaźnika nie widać, natomiast w przypadku nieprzydatności opony, pasek gumy jest widoczny. Zużycie bieżnika powoduje zmniejszenie przyczepności na drodze, a to z kolei powoduje zagrożenie.
Koła odkręcone od samochodu nie tylko powinny być sprawdzane pod katem przydatności, ale obowiązkowo wyczyszczone, zanim zostaną schowane. Zwłaszcza w oponach zimowych zalega wiele zanieczyszczeń, które powodują niszczenie gumy. Odkręconych kół nie wolno przechowywać w pomieszczeniu wilgotnym, ponieważ takie warunki mogą uszkodzić gumę. Podobnie działa na nią światło, dlatego koniecznie muszą być pozostawione w zaciemnionym miejscu.
Wielu kierowców uważa, że sezonowa zmiana opon jest uciążliwym zajęciem, ale trzeba podkreślić, że koniecznym dla zachowania bezpieczeństwa na drodze.
Tak naprawdę aby być pewnym tego, że nasze opony są w dobrym stanie i będziemy mogli się na nich poruszać w sezonie zimowym to wystarczy poświęcić dla nich dobre 10 min. Obejrzeć dokładnie, sprawdzić bieżnik i wtedy mamy pewność, że będą nam dobrze służyć, a my będziemy poruszać się bezpiecznie.