Czy jazda zimą może być oszczędna?

Zasady eko-jazdy mogą być z powodzeniem stosowane o każdej porze roku, a praktykowane zimą nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale pozwalają też ograniczyć zużycie paliwa, co jednocześnie mocno wiąże się z aspektem ekologicznym tej techniki jazdy. Tym samym, jazda zimą może być oszczędna. A jak powinna przebiegać?

Warunki drogowe a technika jazdy

Dynamiczna jazda z gwałtownym przyspieszaniem i hamowaniem zawsze wiąże się ze znacznym zużyciem paliwa. Śliska i zaśnieżona nawierzchnia drogi nie pozwala na wykonywanie gwałtownych manewrów czy rozwijanie dużej prędkości. Taki sposób prowadzenia samochodu zimą nie tylko jest bardziej kosztowny, ale też niebezpieczny. Dlatego podstawowe zasady eko-jazdy doskonale sprawdzają się w warunkach zimowych, kiedy wskazane jest ograniczenie prędkości, płynna jazda, delikatne hamowanie i stopniowe przyspieszanie.

Przyczyny wysokiego spalania zimą

Zimą, kiedy temperatury spadają, a nawierzchnię pokrywa śnieg i lód, bardzo trudno o oszczędności paliwa.  Wzrost spalania powodują przede wszystkim takie czynniki, jak:

  • częste postoje w korkach i związana z tym konieczność ciągłego hamowania i ponownego ruszania z miejsca,
  • konieczność ogrzewania kabiny pojazdu, w tym korzystanie z takich udogodnień jak klimatyzacja czy podgrzewane siedzenia,
  • większe zużywanie energii przez jednostkę napędową ulegającą znacznemu schłodzeniu w wyniku niskich temperatur,
  • wzrost oporów ze względu na gęstniejące smary i oleje,
  • jazdę na niskich biegach przy stosunkowo wysokich obrotach silnika.

Gdy warunki atmosferyczne pogarszają się, a warunki na drogach stają się niekorzystne, bardzo szybko wzrasta zużycie paliwa przy tradycyjnej technice jazdy. Z pewnych aspektów powodujących większe spalanie zimą nie ma możliwości zrezygnować, jak choćby korzystanie z ogrzewania, jednak wśród zasad eko-jazdy można znaleźć skuteczne ekonomiczne rozwiązania.

Technika eko-jazdy zimą

Stosowanie techniki eko-jazdy zimą pozwoli zaoszczędzić nawet do 20% paliwa. Dodatkową zaletą będzie również mniejsza eksploatacja części pojazdu, a także większe bezpieczeństwo podczas jazdy. Aby technika jazdy ekonomicznej przyniosła wymierne korzyści, trzeba pamiętać, o:

  • stosunkowo szybkiej zmianie biegów (gdy spadają do 1000 obr./min zalecana jest redukcja, zaś przy 2 000 obr./min zmiana na wyższy, w silnikach wysokoprężnych przy  2400 obr./min),
  • dostosowaniu do stanu nawierzchni rodzaju opon, zapewniających lepszą przyczepność, ułatwiających hamowanie i chroniących przed poślizgiem,
  • sprawdzaniu stanu ciśnienia w oponach, ponieważ spadek powoduje wzrost spalania i pogarsza sterowność samochodu,
  • czasie potrzebnym na rozgrzanie się silnika, który zimą nie powinien być od razu wprowadzany na wysokie obroty,
  • stopniowym nagrzewaniu kabiny pojazdu i ograniczonym używaniu klimatyzacji (głównie w celu odparowania szyb).

Spalanie zimą zależne jest więc zarówno od warunków atmosferycznych, jak i stylu jazdy kierowcy. Wprawdzie sytuacja na drodze w okresie zimowym nie sprzyja spalaniu, jednak już kilka zasad ekonomicznej jazdy pozwoli zaoszczędzić na paliwie.

Źródło informacji: http://www.safter.pl/

safter

komentarze 3

  1. Eko-jazda spełnia również inną funkcje. Jest znacznie bezpieczniejsze, szczególnie hamowanie silnikiem. Z pewnością warto szkolić się w tym zakresie od samego początku i uczyć się tych nawyków.

  2. W zimie w szczególności należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo, natomiast oszczędna jazda w zimie nie powinna się różnić od innych pór roku.

  3. Bardzo przydatne rady. Mam własną firmę transportową, więc zużycie paliwa to dla mnie istotna kwestia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *