Czy jazda zimą może być oszczędna?
Zasady eko-jazdy mogą być z powodzeniem stosowane o każdej porze roku, a praktykowane zimą nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale pozwalają też ograniczyć zużycie paliwa, co jednocześnie mocno wiąże się z aspektem ekologicznym tej techniki jazdy. Tym samym, jazda zimą może być oszczędna. A jak powinna przebiegać?
Warunki drogowe a technika jazdy
Dynamiczna jazda z gwałtownym przyspieszaniem i hamowaniem zawsze wiąże się ze znacznym zużyciem paliwa. Śliska i zaśnieżona nawierzchnia drogi nie pozwala na wykonywanie gwałtownych manewrów czy rozwijanie dużej prędkości. Taki sposób prowadzenia samochodu zimą nie tylko jest bardziej kosztowny, ale też niebezpieczny. Dlatego podstawowe zasady eko-jazdy doskonale sprawdzają się w warunkach zimowych, kiedy wskazane jest ograniczenie prędkości, płynna jazda, delikatne hamowanie i stopniowe przyspieszanie.
Przyczyny wysokiego spalania zimą
Zimą, kiedy temperatury spadają, a nawierzchnię pokrywa śnieg i lód, bardzo trudno o oszczędności paliwa. Wzrost spalania powodują przede wszystkim takie czynniki, jak:
- częste postoje w korkach i związana z tym konieczność ciągłego hamowania i ponownego ruszania z miejsca,
- konieczność ogrzewania kabiny pojazdu, w tym korzystanie z takich udogodnień jak klimatyzacja czy podgrzewane siedzenia,
- większe zużywanie energii przez jednostkę napędową ulegającą znacznemu schłodzeniu w wyniku niskich temperatur,
- wzrost oporów ze względu na gęstniejące smary i oleje,
- jazdę na niskich biegach przy stosunkowo wysokich obrotach silnika.
Gdy warunki atmosferyczne pogarszają się, a warunki na drogach stają się niekorzystne, bardzo szybko wzrasta zużycie paliwa przy tradycyjnej technice jazdy. Z pewnych aspektów powodujących większe spalanie zimą nie ma możliwości zrezygnować, jak choćby korzystanie z ogrzewania, jednak wśród zasad eko-jazdy można znaleźć skuteczne ekonomiczne rozwiązania.
Technika eko-jazdy zimą
Stosowanie techniki eko-jazdy zimą pozwoli zaoszczędzić nawet do 20% paliwa. Dodatkową zaletą będzie również mniejsza eksploatacja części pojazdu, a także większe bezpieczeństwo podczas jazdy. Aby technika jazdy ekonomicznej przyniosła wymierne korzyści, trzeba pamiętać, o:
- stosunkowo szybkiej zmianie biegów (gdy spadają do 1000 obr./min zalecana jest redukcja, zaś przy 2 000 obr./min zmiana na wyższy, w silnikach wysokoprężnych przy 2400 obr./min),
- dostosowaniu do stanu nawierzchni rodzaju opon, zapewniających lepszą przyczepność, ułatwiających hamowanie i chroniących przed poślizgiem,
- sprawdzaniu stanu ciśnienia w oponach, ponieważ spadek powoduje wzrost spalania i pogarsza sterowność samochodu,
- czasie potrzebnym na rozgrzanie się silnika, który zimą nie powinien być od razu wprowadzany na wysokie obroty,
- stopniowym nagrzewaniu kabiny pojazdu i ograniczonym używaniu klimatyzacji (głównie w celu odparowania szyb).
Spalanie zimą zależne jest więc zarówno od warunków atmosferycznych, jak i stylu jazdy kierowcy. Wprawdzie sytuacja na drodze w okresie zimowym nie sprzyja spalaniu, jednak już kilka zasad ekonomicznej jazdy pozwoli zaoszczędzić na paliwie.
Źródło informacji: http://www.safter.pl/
Eko-jazda spełnia również inną funkcje. Jest znacznie bezpieczniejsze, szczególnie hamowanie silnikiem. Z pewnością warto szkolić się w tym zakresie od samego początku i uczyć się tych nawyków.
W zimie w szczególności należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo, natomiast oszczędna jazda w zimie nie powinna się różnić od innych pór roku.
Bardzo przydatne rady. Mam własną firmę transportową, więc zużycie paliwa to dla mnie istotna kwestia.